lauantai 4. helmikuuta 2017

Alkuvuoden juorut

Tässä jo vähän aikaa on odoteltu erään tarinan päätöstä ja tällä viikolla se sitten tapahtui. Onnettomien ja onnellisten sattumien summa oli noin 20 euroa miinuksella. Mistä on kyse? Lomamatkasta.

Suunnittelimme joululomaksi rentouttavaa rantalomaa Sri Lankassa. Otimme matkapaketin paikalliselta matkatoimistolta, jota olemme käyttäneet aiemminkin. Jäimme odottamaan lähtöpäivää. Kun se vihdoin koitti, otimme kapsäkkimme ja lähdimme lentokentälle.

Astanan lentokentällä ne infotaulut, jotka kertovat lähtevät ja saapuvat lennot, ovat kolmella eri kielellä. Kestää siis hetken, ennenkuin mitään teksitä tulee latinalaisin kirjaimin. Katselin lähtevien tietoja; meidän lento on listalla. Hyvä. Sen perässä on jotain tekstiä vihreällä. Huono. Ajallaan olevat lennot ovat keltaisella, myöhässä punaisella. Mitä vihreä tarkoittaa? Peruttu. Lähtöselvitystiskillä ei ollut ketään. Mielenkiintoista.

Matkapakettiin kuuluneet lennot olivat halpayhtiöltä ja välilaskulla Emiraattien Sharjahissa. Siellä oli kuulemma ollut sumua eikä kone ollut päässyt matkaan Astanaan. Peruivat sitten koko lennon. Soittelimme matkatoimistoon ja lentoyhtiöön. Kukaan ei tiennyt mitään. Lähtöajan jälkeen kentälle saapui lentoyhtiön edustaja, joka ilmoitti, että lento on peruttu. Tässä vaiheessa emme olleet enää niin yllättyneitä, että näin oli käynyt. Oli meinaan ollut selvillä jo pari tuntia. Edustaja kertoi myös, että mitään korvauksia on turha hakea eikä korvaavaa lentoa järjestetä. Matkatoimistosta taas kerrottiin, että toinen yhtiö lentää meidät kohteeseen, odotelkaa kentällä. Eipä tullut toistakaan konetta. Takaisin kotiin siis.

Tänne ois pitänyt päästä. Mutku sumua hiekka-aavikolla...


Illalla oli vielä pieni toive siitä, että jokin lento järjestyisi. Seuraavana aamuna soitto matkatoimistoon ja lupaus ratkaisusta tähän ongelmaan. Päivän mittaan selvisi, ettei mitään lentoa koskaan tulisi. Vaadimme matkatoimistoa ilmoittamaan hotellille, että emme ole tulossa vielä - jos vaikka saisimme rahat takaisin menetetyistä öistä.

Illalla soitto lentoyhtiön pääkonttoriin Sharjahiin. Puhelinpalvelun ystävällinen henkilö korjasi tiedon, että lennoista kyllä saa rahat takaisin, antakaa vain tietonne, niin maksamme rahat. Ai, matkatoimiston kautta? No siinä tapauksessa matkatoimiston on esitettävä vaatimus.

Seuraavana aamuna soitto matkatoimistoon: perumme koko matkan ja vaadimme rahamme takaisin. Vastaus: ok, tuokaa reklamaatiokirje, niin hoidamme asian.

Reklamaation jälkeen rahat lentolipuista saatiin käteisellä - oli aikamoinen nippu pikkuseteleitä, jotka kärrättiin pankkiin. Onneksi täällä ei ole palvelumaksuja pankissa! Entä hotelli? Ei kuulemma suostu palauttamaan rahoja. Matkatoimisto kehoitti kirjelmöimään heille, jotta he voivat sitten vaatia rahoja oikeudessa. Mielenkiintoista; mutta niin tehtiin.

Aikaa kuluu. Mitään ei tapahdu. Vaimo lukee netistä kuvauksia vastaavista tapauksista. Juristin avulla kuulemma on saatu jopa korvauksia henkisestä kärsimyksestä. Mitäpä siinä sitten muuta kuin juristin puheille. Juristi valmistelee reklamaation ja uhkaa käräjillä, jos vastausta ei anneta. Noin mikrosekunti sen jälkeen kun juristi on ottanut yhteyttä matkatoimistoon, vaimo saa soiton. Ovat matkatoimistossa valmiit maksamaan täysimääräisesti rahamme takaisin peruuntuneesta matkasta (huomioiden jo maksettu palautus lennoista). Vaimo menee seuraavana päivän hakemaan rahat - jälleen käteisellä.

Summa summarum: matka peruuntui, rahat sai takaisin miinus juristin palkkio 15 euroa (!!) ja pari taksimatkaa (á 2 euroa). Ensi kerralla omatoimimatka.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti